PKP Intercity unieważniły przetarg na wyposażenie lokomotyw EU44 „Husarz” w urządzenia ETCS poziomu 1 i 2. Do udziału w postępowaniu znów nikt się nie zgłosił.
Przedmiotem zamówienia było
dostarczenie, zabudowa, uruchomienie oraz wdrożenie do eksploatacji pokładowych urządzeń ERTMS/ETCS poziomu 1 i 2 z wersją Baseline 3.4.0 lub nowszą wraz z systemem GSM-R. Miały one zostać zamontowane we wszystkich 10 posiadanych przez PKP Intercity lokomotywach produkcji Siemensa. Obowiązkiem zwycięzcy przetargu miało być także świadczenie usług utrzymania urządzeń przez trzy lata.
Pojazdy po doposażeniu (na które przewidziano dwa lata od zawarcia umowy) miały mieć homologację na Polskę, Niemcy, Czechy i Słowację. Wyposażenie w urządzenia ETCS – oraz odpowiednie dostosowanie linii kolejowych, za które odpowiadają w Polsce PKP PLK – miało umożliwić pełne wykorzystanie parametrów lokomotyw EU44. Choć ich prędkość maksymalna wynosi 200 km/h (a
rekord prędkości pobity w 2009 r. na CMK – 235 km/h), od chwili dostarczenia pierwszego egzemplarza w grudniu 2008 r. PKP Intercity nigdy nie prowadziły nimi pociągów jadących szybciej niż 160 km/h.
Na sfinansowanie zamówienia spółka zamierzała przeznaczyć 34 293 017,34 zł brutto. Niestety, mimo zainteresowania ze strony potencjalnych wykonawców – o czym świadczą zadawane pytania oraz częste przekładanie terminów (postępowanie ogłoszono jeszcze w roku 2021!) – nikt nie złożył ofert. Ostatniego dnia 2024 r. zamawiający musiał więc unieważnić przetarg.
Nie była to pierwsza próba wyposażenia „Husarzy” w urządzenia ETCS. O unieważnieniu pierwszego postępowania (z tego samego zresztą powodu) pisaliśmy już
przed ponad jedenastu laty, w listopadzie 2013 r. Również w roku 2020
chętnych zabrakło. W efekcie jedyny „Husarz” wyposażony w urządzenia sygnalizacji kabinowej ETCS (ale tylko poziomu 1) to egzemplarz wykorzystywany w latach 2011-2012 do
testów systemu ERTMS na Centralnej Magistrali Kolejowej.
Wysłaliśmy do PKP Intercity pytania o dalsze plany w tym zakresie.